Instytucjonalna piecza zastępcza
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie przy współpracy z Organizacją Pozarządową Europejską Fundacją na Rzecz Osób Potrzebujących E.F.O.P. prowadzi cztery placówki opiekuńczo-wychowawcze; 3 typu rodzinnego 1 socjalizacyjną z 3 miejscami interwencyjnymi
- Placówka opiekuńczo-wychowawcza „Nasz Nowy Dom” Ruszków 5, 09-500 Gostynin.
- Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu rodzinnego „Nowy Start” ul. Kutnowska 44, 09-500 Gostynin.
- Placówka opiekuńczo wychowawcza typu rodzinnego „Ostoja” ul. 18 stycznia 34, 09-500 Gostynin.
- Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu rodzinnego „ Lepsze Jutro” Kleniew 9, 09-500 Gostynin.
Placówki „Nowy Start”, „Ostoja” i „Lepsze Jutro” są całodobowymi placówkami opiekuńczo-wychowawczymi typu rodzinnego. Placówka „Nasz Nowy Dom” jest całodobową placówką opiekuńczo wychowawczo socjalizacyjną z 3 miejscami interwencyjnymi. Zapewniają one całodobową opiekę i wychowanie dzieciom i młodzieży pozbawionej częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej w warunkach naturalnego środowiska rodzinnego. W placówkach zaspakajane są podstawowe potrzeby bytowe, rozwojowe, emocjonalne, społeczne i religijne. Placówki rodzinne przeznaczone są dla ośmiorga dzieci kierowanych przez powiat nowodworski. Placówka socjalizacyjna przeznaczona jest dla czternaściorga dzieci od 10 roku życia kierowanych przez powiat nowodworski. Wychowankowie są w wieku od 8 do 21 lat, przebywają w placówkach na podstawie Postanowień Sądów i skierowań wydanych przez PCPR w Nowym Dworze Mazowieckim.
Do zakładanych celów realizowanych przez Placówki należą:
- stworzenie dzieciom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju, dostosowanego do ich indywidualnych możliwości;
- zapewnienie dzieciom poszanowania ich podmiotowości, wysłuchanie opinii dziecka, informowanie go o podjętych działaniach – organizowanie spotkań indywidualnych i grupowych dla dzieci i wychowawców;
- zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa – stworzenie warunków przybliżonych do domu rodzinnego;
- zapewnienie dbałości o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dzieci z rodzicami, rodzeństwem i innymi bliskimi osobami, jeśli sąd nie zakazał;
- kształtowanie umiejętności nawiązywania relacji interpersonalnych i więzi uczuciowych;
- wyrabianiu u dzieci umiejętności poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej;
- uczenie dzieci planowania i organizowania codziennych czynności;
- kształcenie u dzieci umiejętności planowania sobie czasu wolnego;
- wyrabianie u dzieci nawyków prozdrowotnych;
- przygotowywanie dzieci do podejmowania odpowiedzialności za własne decyzje i czyny, uczenie samodzielności i zaradności w życiu;
- wyrównanie deficytów rozwojowych występujących u dzieci poprzez organizację pomocy psychologa, pedagoga, korepetytora i innych specjalistów;
- organizowanie czasu wolnego poprzez podejmowanie współpracy z wolontariuszami;
- opracowanie i realizacja indywidualnego planu pomocy dziecku oraz tworzenie kart pobytu dziecka.